doc. PhDr. Dana Kasperová, Ph.D.
Line | Position | Department | Office number |
+420 48535 4112 | Head of Department | Katedra primární a preprimární pedagogiky | P 01032 |
+420 48535 2845 | Employee | Department of Pedagogy and Psychology | G 04084 |
Publications
- T. Kasper, D. Kasperová, Aktuelle Herausforderungen für die Lehramtsausbildung in der Tschechischen Republik und der Bundesrepublik Deutschland, [Online], 2024
- V. Bačová, D. Kasperová, Proměny profesní přípravy učitelů ve Finsku, Historia Scholastica, Praha, Národní pedagogické muzeum a knihovna J. A. Komenského, p. 23, 23 pages, ISSN: 1804-4913, n. 1, [Online], 2024
- D. Kasperová, T. Kasper, M. Pánková, E. Šmelová, Reformpädagogische Ideen in der Tschechoslowakei der Zwischenkriegszeit in „Bewegung” - Transfer als wesentliches Merkmal der tschechischen Schulreform, [Online], 2024
- D. Kasperová, T. Kasper, The world at school or study travel as part of education. Transformations in pedagogical knowledge, school curriculum and teacher professional development., [Online], 2024
- D. Kasperová, T. Kasper, E. Šmelová, Transfer as a basic characteristic of Czech school reform – the interwar Czechoslovak education reform movement and its resistance to «best practices» from abroad, History of Education & Children’s Literature, Macerata, Università di Macerata, p. 161-181, 21 pages, ISSN: 1971-1093, n. 2, [Online], 2024
- T. Kasper, D. Kasperová, Diversity and Homogeneity, Harmony and Conflict as Components of Pedagogical Science in Socialist Czechoslovakia, [Online], 2023
- D. Kasperová, J. Gulczynska, M. Rebay, History of education in Central and Eastern Europe: past, present and future, HISTORY OF EDUCATION, London, ROUTLEDGE JOURNALS, TAYLOR & FRANCIS, p. 355-398, 44 pages, ISSN: 0046-760X, n. 2-3, [Online], 2023
- D. Kasperová, T. Kasper, K vyznamu humanitniho vzdělavani. Pohled středoškolskych učitelů v mezivalečnem Československu., Historia Scholastica, Prague, Comenius National Pedagogical Library, p. 301 - 317, 17 pages, ISSN: 1804-4913, n. 2, [Online], 2023
- D. Kasperová, Kindererziehung im Ghetto Theresienstadt -“m Ende der der Welt, nicht am Ende der Erziehunga, [Online], 2023
- D. Kasperová, J. Novotová, M. Nišponská, R. Harazinová, S. Kiryková, Neformální vzdělávání, Liberec, TUL, 1, ISBN: 978-80-7494-631-8, 130 pages, [Online], 2023
- D. Kasperová, Neformální vzdělávání v současné pedagogické diskusi, Neformální vzdělávání, Liberec, TUL, 1, ISBN: 978-80-7494-631-8, p. 8-19, 12 pages, [Online], 2023
- T. Kasper, D. Kasperová, New scientific teacher education for school and nation - the case of Czechoslovakia, [Online], 2023
- T. Kasper, D. Kasperová, „Was soll eigentlich geschehen?” Zur Kultur der Transformation des Schulwesens im Diskurs der tschechischen Padagogik in den Jahren 1990-1996, Politische Zäsur und Wandel des Bildungssystems, Wien, Lit Verlag, 1, ISBN: 978-3-643-91656-3, p. 91-102, 12 pages, [Online], 2023
- T. Kasper, D. Kasperová, An Educational Scientific Community Between Free Networking and Communist State Power: The Czech example, [Online], 2021
- D. Kasperová, S. Batinic, New school and education of new man in Zlin and Borovo. An example of a difficult pedagogical transfer, History of Education and Children literature, MACERATA, EDIZIONI UNIVERSITA MACERATA, p. 87-108, 22 pages, ISSN: 1971-1093, n. 1, [Online], 2021
- T. Kasper, D. Kasperová, B. Kudláčová, M. Wiesenganger, We are building up pedagogy and a school system: educational discussion in interwar Czechoslovakia as togetherness or coexistence?, History of Education and Children literature, MACERATA, EDIZIONI UNIVERSITA MACERATA, p. 19-39, 21 pages, ISSN: 1971-1093, n. 1, [Online], 2021
- T. Kasper, D. Kasperová, Velké dějiny zemí Koruny české. Školství a vzdělanost, Praha, Paseka, 1, ISBN: 978-80-7432-985-2, 723 pages, [Online], 2020
- T. Kasper, D. Kasperová, „Nová škola“ v meziválečném Československu ve Zlíně – ideje, aktéři, místa., Praha, Academia, 1, ISBN: 978-80-200-3091-7, 330 pages, [Online], 2020
- T. Kasper, D. Kasperová, Der Weg zur Professionalisierung der Lehrerbildung in den böhmischen Ländern in der späten Aufklärungszeit., Lehrerbildung im europäischen Kontext. Anfänge, sozio-kulturelle Bedingungen, Ausbildungsprofile und Institutionen., Bad Heilbrunn, Verlag Julius Klinkhardt, ISBN: 978-3-7815-2347-0, p. 69-80, 12 pages, [Online], 2019
- T. Kasper, D. Kasperová, Development and Focus of Czech Pädagogik in the Late 19th and Early 20th Centuries., Education and “Pädagogik”– Philosophical and Historical Reflections (Central, Southern and South-Eastern Europe), Berlin, Peter Lang, ISBN: 978-3-631-78314-6, p. 194-209, 16 pages, [Online], 2019
- T. Kasper, E. Skiera, G. Grimm, D. Kasperová, Lehrerbildung im europäischen Kontext, Bad Heilbrunn, Julius Klinghardt Verlag, 1, ISBN: 978-3-7815-2347-0, 244 pages, [Online], 2019
- T. Kasper, D. Kasperová, „Scuola, citta, azienda, persone“ lo spazio e i fautori della riforma scolastica interbellica in Cecoslovacchia, Emblemi. Teoria e storia dell‘educazione, Lecce, Pensa, ISBN: 978-88-6760-701-3, p. 73-89, 17 pages, ISSN: 2284-0338, n. 2019, [Online], 2019
- D. Kasperová, Československá obec učitelská - aktér a „garant“ profesionalizace učitelstva, Historia scholastika, Praha, Národní pedagogické muzeum a knihovna J.A. Komenského, Technická univerzita v LIberci, p. 15-24, 10 pages, ISSN: 2336-680X, n. 2018/2, 2018
- D. Kasperová, Československá obec učitelská v kontextu reformy vzdělávání učitelů (ŠVSP) a reformy školy, Praha, Academia, 1, ISBN: 978-80-200-2860-0, 530 pages, 2018
- D. Kasperová, T. Kasper, Reforma školy v ČSR jako úsilí učitelstva o reformu společnosti a národa, "Národní" školství za první Československé republiky, Praha, Academia, ISBN: 978-80-200-2891-4, p. 161-168, 8 pages, 2018
- T. Kasper, D. Kasperová, The Bat'a Company in Zlín: a Shoe Company or a School Company, History of Education, Abingdon, Taylor & Francis Informa, 1, p. 321-348, 28 pages, ISSN: 0046-760X, n. 3, [Online], 2018
- T. Kasper, D. Kasperová, Úsilí o reformu národní školy u českého učitelstva v prvním desetiletí trvání ČSR, "Národní" školství za první Československé republiky, Praha, Academia, ISBN: 978-80-200-2891-4, p. 169-220, 52 pages, 2018
- T. Kasper, D. Kasperová, Úsilí o reformu školy u českého učitelstva v druhém desetiletí trvání ČSR, "Národní" školství za první Československé republiky, Praha, Academia, ISBN: 978-80-200-2891-4, p. 221-236, 16 pages, 2018
- T. Kasper, D. Kasperová, Exactness and Czech Pedagogy at the Break of the 19th and 20th Century, History of Education and Children literature, Macerata, Universita di Macerata, p. 343-358, 16 pages, ISSN: 1971-1093, n. 2, [Online], 2017
- D. Kasperová, „Und wir streben höher“. Die Bemühungen der tschechischen und deutschen Lehrerschaft um die Hochschulbildung in der Zwischenkriegszeit in der Tschechoslowakei., Pädagogik und pädagogisches Wissen – Pedagogy and Educational Knowledge., Bad Heilbrunn, Verlag Julius Klinkhardt, 1, ISBN: 978-3-7815-2126-1, p. 171-190, 20 pages, 2016
- D. Kasperová, Die „neue Schule“ und der neue Mensch“. Zlín als Laboratorium der Erziehungs- und Schulreform in der Ersten Tschechoslowakischen Republik, Jugend in der Tschechoslowakei. Konzepte und Lebenswelten (1918-1989)., Göttingen, Vandenhoeck & Ruprecht, 1, ISBN: 978-3-525-37311-8, p. 181-207, 27 pages, 2016
- D. Kasperová, T. Kasper, Německé mládežnické hnutí a spolky mládeže v ČSR v letech 1918-1933, Praha, Academia, 1, ISBN: 978-80-200-2624-8, 262 pages, 2016
- D. Kasperová, Erziehung und Bildung der jüdischen Kinder im Protektorat und im Ghetto Theresienstadt, Bad Heilbrunn, Klinkhardt, ISBN: 9783781519558, 200 pages, 2014