doc. PhDr. Dana Kasperová, Ph.D.

doc. PhDr. Dana Kasperová, Ph.D. QR VCARD
LinePositionDepartmentOffice number
+420 48535 2845Head of DepartmentDepartment of Elementary Education
+420 48535 2845EmployeeDepartment of Pedagogy and PsychologyG 04084

Publications

  1. T. Kasper, D. Kasperová, AKTUELLE HERAUSFORDERUN¬GEN FÜR DIE LEHRAMTSAUSBIL¬DUNG IN DER TSCHECHISCHEN REPUBLIK UND DER BUNDESREPUBLIK DEUTSCHLAND, [Online], 2024
  2. D. Kasperová, T. Kasper, M. Pánková, E. Šmelová, Reformpädagogische Ideen in der Tschechoslowakei der Zwischenkriegszeit in „Bewegung” - Transfer als wesentliches Merkmal der tschechischen Schulreform, [Online], 2024
  3. D. Kasperová, T. Kasper, The world at school or study travel as part of education. Transformations in pedagogical knowledge, school curriculum and teacher professional development., [Online], 2024
  4. T. Kasper, D. Kasperová, Diversity and Homogeneity, Harmony and Conflict as Components of Pedagogical Science in Socialist Czechoslovakia, [Online], 2023
  5. D. Kasperová, J. Gulczynska, M. Rebay, History of education in Central and Eastern Europe: past, present and future, HISTORY OF EDUCATION, London, ROUTLEDGE JOURNALS, TAYLOR & FRANCIS, p. 355-398, 44 pages, ISSN: 0046-760X, n. 2-3, [Online], 2023
  6. D. Kasperová, T. Kasper, K vyznamu humanitniho vzdělavani. Pohled středoškolskych učitelů v mezivalečnem Československu., Historia Scholastica, Prague, Comenius National Pedagogical Library, p. 301 - 317, 17 pages, ISSN: 1804-4913, n. 2, [Online], 2023
  7. D. Kasperová, Kindererziehung im Ghetto Theresienstadt -“m Ende der der Welt, nicht am Ende der Erziehunga, [Online], 2023
  8. D. Kasperová, J. Novotová, M. Nišponská, R. Harazinová, S. Kiryková, Neformální vzdělávání, Liberec, TUL, 1, ISBN: 978-80-7494-631-8, 130 pages, [Online], 2023
  9. D. Kasperová, Neformální vzdělávání v současné pedagogické diskusi, Neformální vzdělávání, Liberec, TUL, 1, ISBN: 978-80-7494-631-8, p. 8-19, 12 pages, [Online], 2023
  10. T. Kasper, D. Kasperová, New scientific teacher education for school and nation - the case of Czechoslovakia, [Online], 2023
  11. T. Kasper, D. Kasperová, „Was soll eigentlich geschehen?” Zur Kultur der Transformation des Schulwesens im Diskurs der tschechischen Padagogik in den Jahren 1990-1996, Politische Zäsur und Wandel des Bildungssystems, Wien, Lit Verlag, 1, ISBN: 978-3-643-91656-3, p. 91-102, 12 pages, [Online], 2023
  12. T. Kasper, D. Kasperová, An Educational Scientific Community Between Free Networking and Communist State Power: The Czech example, [Online], 2021
  13. D. Kasperová, S. Batinic, New school and education of new man in Zlin and Borovo. An example of a difficult pedagogical transfer, History of Education and Children literature, MACERATA, EDIZIONI UNIVERSITA MACERATA, p. 87-108, 22 pages, ISSN: 1971-1093, n. 1, [Online], 2021
  14. T. Kasper, D. Kasperová, B. Kudláčová, M. Wiesenganger, We are building up pedagogy and a school system: educational discussion in interwar Czechoslovakia as togetherness or coexistence?, History of Education and Children literature, MACERATA, EDIZIONI UNIVERSITA MACERATA, p. 19-39, 21 pages, ISSN: 1971-1093, n. 1, [Online], 2021
  15. T. Kasper, D. Kasperová, „Nová škola" v meziválečném Československu ve Zlíně – ideje, aktéři, místa., Praha, Academia, ISBN: 978-80-200-3091-7, 330 pages, [Online], 2020
  16. T. Kasper, D. Kasperová, Velké dějiny zemí Koruny české. Školství a vzdělanost, Praha, Paseka, 1, ISBN: 978-80-7432-985-2, 723 pages, [Online], 2020
  17. T. Kasper, D. Kasperová, „Scuola, citta, azienda, persone“ lo spazio e i fautori della riforma scolastica interbellica in Cecoslovacchia, Emblemi. Teoria e storia dell'educazione, Lecce, Pensa, ISBN: 978-88-6760-701-3, p. 73-89, 17 pages, ISSN: 2284-0338, n. 2019, [Online], 2019
  18. T. Kasper, D. Kasperová, Der Weg zur Professionalisierung der Lehrerbildung in den böhmischen Ländern in der späten Aufklärungszeit., Lehrerbildung im europäischen Kontext. Anfänge, sozio-kulturelle Bedingungen, Ausbildungsprofile und Institutionen., Bad Heilbrunn, Verlag Julius Klinkhardt, ISBN: 978-3-7815-2347-0, p. 69-80, 12 pages, [Online], 2019
  19. T. Kasper, D. Kasperová, Development and Focus of Czech Pädagogik in the Late 19th and Early 20th Centuries., Education and “Pädagogik”– Philosophical and Historical Reflections (Central, Southern and South-Eastern Europe), Berlin, Peter Lang, ISBN: 978-3-631-78314-6, p. 194-209, 16 pages, [Online], 2019
  20. T. Kasper, E. Skiera, G. Grimm, D. Kasperová, Lehrerbildung im europäischen Kontext, Bad Heilbrunn, Julius Klinghardt Verlag, 1, ISBN: 978-3-7815-2347-0, 244 pages, [Online], 2019
  21. D. Kasperová, Československá obec učitelská - aktér a „garant“ profesionalizace učitelstva, Historia scholastika, Praha, Národní pedagogické muzeum a knihovna J.A. Komenského, Technická univerzita v LIberci, p. 15-24, 10 pages, ISSN: 2336-680X, n. 2018/2, 2018
  22. D. Kasperová, Československá obec učitelská v kontextu reformy vzdělávání učitelů (ŠVSP) a reformy školy, Praha, Academia, 1, ISBN: 978-80-200-2860-0, 530 pages, 2018
  23. D. Kasperová, T. Kasper, Reforma školy v ČSR jako úsilí učitelstva o reformu společnosti a národa, "Národní" školství za první Československé republiky, Praha, Academia, ISBN: 978-80-200-2891-4, p. 161-168, 8 pages, 2018
  24. T. Kasper, D. Kasperová, The Bat'a Company in Zlín: a Shoe Company or a School Company, History of Education, Abingdon, Taylor & Francis Informa, 1, p. 321-348, 28 pages, ISSN: 0046-760X, n. 3, [Online], 2018
  25. T. Kasper, D. Kasperová, Úsilí o reformu národní školy u českého učitelstva v prvním desetiletí trvání ČSR, "Národní" školství za první Československé republiky, Praha, Academia, ISBN: 978-80-200-2891-4, p. 169-220, 52 pages, 2018
  26. T. Kasper, D. Kasperová, Úsilí o reformu školy u českého učitelstva v druhém desetiletí trvání ČSR, "Národní" školství za první Československé republiky, Praha, Academia, ISBN: 978-80-200-2891-4, p. 221-236, 16 pages, 2018
  27. T. Kasper, D. Kasperová, Exactness and Czech Pedagogy at the Break of the 19th and 20th Century, History of Education and Children literature, Macerata, Universita di Macerata, p. 343-358, 16 pages, ISSN: 1971-1093, n. 2, [Online], 2017
  28. D. Kasperová, „Und wir streben höher“. Die Bemühungen der tschechischen und deutschen Lehrerschaft um die Hochschulbildung in der Zwischenkriegszeit in der Tschechoslowakei., Pädagogik und pädagogisches Wissen – Pedagogy and Educational Knowledge., Bad Heilbrunn, Verlag Julius Klinkhardt, 1, ISBN: 978-3-7815-2126-1, p. 171-190, 20 pages, 2016
  29. D. Kasperová, Die „neue Schule“ und der neue Mensch“. Zlín als Laboratorium der Erziehungs- und Schulreform in der Ersten Tschechoslowakischen Republik, Jugend in der Tschechoslowakei. Konzepte und Lebenswelten (1918-1989)., Göttingen, Vandenhoeck & Ruprecht, 1, ISBN: 978-3-525-37311-8, p. 181-207, 27 pages, 2016
  30. D. Kasperová, T. Kasper, Německé mládežnické hnutí a spolky mládeže v ČSR v letech 1918-1933, Praha, Academia, 1, ISBN: 978-80-200-2624-8, 262 pages, 2016
  31. D. Kasperová, Erziehung und Bildung der jüdischen Kinder im Protektorat und im Ghetto Theresienstadt, Bad Heilbrunn, Klinkhardt, ISBN: 9783781519558, 200 pages, 2014